Mnohí adepti na
hudobníkov, ktorí sa obzerajú po nákupe nejakého nástroja z pod ruky sa
orientujú na posudzovanie kvalít hudobného nástroja v prvom rade vizuálnym dojmom. Ak niekto trebárs dá do
ponuky v inzercii fotografiu staršieho nástroja, často je odrádzajúca a
pôsobí dojmom škaredej stariny. Rovnako aj mnohých majiteľov
saxofónov trápi, že ich nástroj akosi časom ošpatnel. Nie vždy to ale znamená,
že takýto saxofón je nekvalitný. Po zvukovej
stránke totiž môže byť mnohonásobne lepší, ako nový nástroj vyrobený z mäkšieho materiálu,
alebo pri úspornejších technológiách. V takom prípade sa často oplatí
investovať do opravy a rekonštrukcie starého hudobného nástroja. Hovorí
sa, že v povojnovom období sa zbierali nábojnice z frontovej munície,
ktoré sa následne tavili a z nich sa vyrábali hudobné nástroje. Materiálu bolo dostatok, nešetrilo sa ním ako dnes, čo sa jednoznačne podpisuje aj pod
výsledný zvukový efekt. Generálna oprava saxofónu, alebo reštaurovanie starého hudobného nástroja vôbec,
nie je celkom lacná záležitosť, ale v mnohých prípadoch sa predsa len
oplatí. V súčasnosti je dokonca akýmsi módnym trendom patina vintage,
ktorá sa robí úmyselne na nových saxofónoch, no samozrejme zasa je to výlučne
vizuálny dojem.
U niektorých nástrojov sa ako povrchová úprava robilo,
alebo do dnes ešte robí galvanické postriebrenie. Jedná sa o technológiu kombinácií
chemického procesu a elektrolýzy. Po predpríprave sa celý nástroj ponorí
do chemického roztoku vo vodivej nádobe, ktorá zároveň slúži ako jedna elektróda. Funkciu druhej elektródy preberá samotný ponorený hudobný nástroj. Po privedení
elektrického prúdu sa začnú vylučovať čiastočky striebra. Hrúbka samotného
postriebrenia musí byť 6 až 12 mikrónov, aby bol povrch schopný odolávať
prirodzenému oteru pri používaní a samozrejme mohol sa ešte vyleštiť.
Konkrétne saxofóny sa v minulosti vyrábali a u niektorých firiem ešte
do dnes vyrábajú vo verziách hladkého, lesklého
postriebrenia, ale aj matného. V dnešnej dobe je matnenie už skôr
zriedkavosťou. Zmatnenie sa dosahovalo kefovaním mosadznými kefami s jemným
vlasom o hrúbke cca 0,12 mm. Staré saxofóny vo verzii matného
postriebrenia do dnes nachádzame najmä od výrobcov Amati, Weltklang, Kohlert,
Keilwerth, ale aj iných. Striebro má
však prirodzenú vlastnosť reagovať zo sirovodíkom. Tento vzniká rozkladom
rôznych organických látok, ktoré sú schopné uvoľňovať síru. Ich vzájomným
spojením a teda reakciou vzniká čierny sulfid Ag2S. Tejto reakcii sa žiaľ
pri bežnom používaní saxofónu, alebo v podstate aj akéhokoľvek iného
hudobného nástroja nedá celkom zabrániť.
Postriebrená povrchová úprava tenor saxofónu Weltklang, napadnutá sulfidom. |
Dobrou správou ale zostáva, že aj
pomerne intenzívne sčernanie sa dá ošetriť. Čierny sulfid je vo vode
nerozpustný, preto sa používajú špeciálne prípravky na čistenie, umývanie,
alebo ošetrovanie takýchto zanesených povrchov.
Používaním nevhodných chemických prípravkov sčernanej oxidácie žiaľ dochádza aj k postupnému
odlupovaniu striebra. Stáva sa to následkom
pôsobenia kyselín, alebo iných agresívnych látok.
Alt saxofón Weltklang a lokálne olúpané lesklé postriebrenie. |
Takto poškodená povrchová
úprava sa už veľmi ťažko opravuje. Je to síce reálne, ale vyžaduje si to
opieskovanie, chemické umytie celého nástroja a opätovné postriebrenie rovnako,
ako pri výrobe. Kvôli náročnému
technologickému procesu je tento úkon aj z finančného hľadiska dosť
nákladný. Preto ak ste šťastným majiteľom postriebreného hudobného nástroja,
určite sa oplatí investovať do vhodných politúr, alebo prípravkov určených na
ošetrovanie striebra. Ich cena je voči
nákladom za postriebrenie skutočne zanedbateľnou položkou. Ak potrebujete
poradiť s výberom vhodného prípravku na ošetrenie svojho saxofónu, stačí
použiť kontaktný formulár.
Ten istý tenor saxofón Weltklang, ako na prvej fotografii po vyčistení, ošetrení povrchovej úpravy a generálnej oprave. Povrchová úprava je matné postriebrenie. |
www.saxofonservis.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára