pondelok 2. mája 2016

Drevené dychové hudobné nástroje



Drevené dychové nástroje

        Ak niekto vie, ako sa niečo robí, to ešte neznamená, že to reálne aj dokáže urobiť. Mať vedomosť,  totiž ešte neznamená mať schopnosť a už vôbec nie skúsenosti. 

        Rôzny materiál, z ktorého sa hudobné nástroje vyrábajú, má logicky aj rôzne vlastnosti. Tajomstvo najslávnejších Stradivárok bolo odhalené len pred pár rokmi, hoci maestro pôsobil ešte v osemnástom storočí. Stradivári sa snažil svoje husle ochrániť pred potenciálnymi drevokaznými škodcami a práve preto zdokonaľoval postupne povrchovú úpravu svojich strunových nástrojov. Postupne sa mu podarilo namiešať takú zlúčeninu laku, ktorá mala mať podľa neho tú najdokonalejšiu ochrannú účinnosť.  Najpravdepodobnejšie však ani on sám netušil, že zlúčenina ochranného laku bude mať aj vedľajší pozitívny účinok, ktorý dopomôže husliam nadobudnúť výnimočnú farbu tónu. Práve vďaka nej sa husle Stradivárky stali najžiadanejšími, tým pádom zároveň aj najvzácnejšími.
Výrobcovia hudobných nástrojov pochopili, že samotný zvuk nástroja ovplyvňuje nie len materiál, z ktorého je nástroj vyrobený, ale aj jeho opracovanie a v neposlednom rade povrchová úprava. Na kvalitné husle vraj musí drevo prirodzene schnúť aspoň päťdesiat rokov. Prirodzené schnutie v tomto prípade nenahradí žiadna sušička, ani akékoľvek zariadenie vyrobené na účel  urýchliť prirodzený proces zrenia dreva.

O drevenom saxofóne, alebo ako som šil drevo

        V našich oblastiach sa v minulosti používal aj trochu zvláštny hudobný nástroj tzv. „drčok“. Drčok je podobný pastierskej píšťalke, ale má namiesto šiestich, deväť dierok – tónových otvorov, teda podobne ako zobcová flauta. Zároveň sa líši tým, že má plátok,  ako klarinet, alebo saxofón. Tento sa v minulosti upevňoval konopným špagátom,  nie klasickou ligatúrou, akú poznáme dnes.
V súčasnosti je čosi podobné vyrábané pod názvom Xaphoon, alebo po našom – drevený saxofón (na obrázku). Jedná sa o nástroj vyrábaný kdesi na Havaji (Maui) z bambusového dreva. Horná časť je upravená na spôsob hubičky, na ktorú sa upevňuje tenor-saxofónový plátok, už pomocou klasickej kovovej ligatúry. Farbou zvuku sa preto podobá skutočnému saxofónu, tiež má chromatickú stupnicu, avšak bez kovovej mechaniky. 









Rozhodol som sa tento nástroj tiež vyskúšať.  Po asi dvadsiatich minútach hrania sa objavila prvá, ale závažná chyba. Pravdepodobne kombinácia rozdielnosti atmosférickej vlhkosti vzduchu a tiež prirodzenej vlhkosti dychu spôsobila prasknutie tela xafónu od hubičky až po prvý tónový otvor.
Trhlina vznikla po hraní, sprevádzaná patričným zvukovým efektom aj napriek vysušeniu  vyterákom (klasickým klarinetovým).  Po ďalších, zhruba  tridsiatich minútach, sa ozvalo ďalšie prasknutie a trhlina sa posunula ďalej, od prvého až k druhému tónovému otvoru.
Príčinu pripisujem súčinnosti niekoľkých aspektov a to nedostatočnej vyzretosti materiálu, pravdepodobnosť rýchlej zmeny podnebia (transport z ostrovov v Severnej časti Tichého oceánu – Európa) a znovu navlhnutiu dychom. Vnútorná časť nebola ničím impregnovaná. Akýkoľvek druh dreva je však (podľa mojej mienky) večne živý materiál, ktorý pracuje a bude pracovať aj po „X“ rokoch. U drevených hudobných nástrojoch nezáleží na tom, či sa jedná o eben, palisander, fernambuk, alebo inú drevinu, bambus nevynímajúc.

Podobný problém sa deje aj na klarinetoch a ďalších drevených dychových hudobných nástrojoch. Najčastejšie praská drevený súdok, ale tiež horná časť tela po blízky tónový otvor. Jedná sa o časti, ktoré sú pri hraní najvlhkejšie.  Opraviť takúto trhlinu nie je jednoduché. Väčšina „opravárov náturistov“ sa pokúsi trhlinu zatrieť rôznymi druhmi lepidla či tmelu. Takýmto spôsobom sa však problém vyrieši žiaľ len čiastočne a dočasne. Lepidlo, epoxid, alebo živica sa dostanú len  niekoľko stotín milimetra pod povrch. Trhlina bude vo svojej hlbšej časti vždy. Zároveň vzniká pravdepodobnosť, že prasklina sa v línii letokruhu bude posúvať aj ďalej, teda postupne hlbšie. V prípade poškodenia samotného tela klarinetu najskôr k ďalšiemu tonovému otvoru.  



Na obrázku môžete vidieť začínajúcu prasklinu, na tele klarinetu z ebenu (klarinet René Dumont Paris, model CONCERT). Majiteľ nástroja sa neúspešne pokúsil o svojpomocnú opravu. Pravdepodobne ostrým predmetom sa snažil vniesť do špáry nejaké lepidlo. Škrabance po oboch stranách nasvedčujú neodbornému zásahu takého predmetu (trhlina sama o sebe nie je rozvetvená).
Takýto defekt je dôležité v prvom rade zafixovať a spevniť, aby sa už narušená časť ďalej nemohla rozširovať ani predlžovať. Odborník, skutočne znalý svojho remesla v prvom rade použije kovové  „štifty“, ktoré vloží naprieč (kolmo) voči trhline. Ich počet je závislý od dĺžky praskliny.  Ja som v tomto prípade použil dva. Starí majstri túto techniku nazývajú „šitie dreva“.  Až následne sa stopy po oprave vytmelia a prekryjú.  Po oprave by to mohlo vyzerať asi takto:

Na fotografii je rovnaký klarinet (René Dumont Paris) ako na predošlej, ale po oprave. Z technického hľadiska je po takomto zafixovaní znemožnený ďalší pohyb trhliny, pretože kov nedovolí drevenému telu ďalšie roztiahnutie, ani zmrštenie. Drevo totiž na rozdiel od iných materiálov pučí.  Po estetickej stránke by sa to dalo ešte o málo zdokonaliť. Bledý fliačik v pravej strane je vyčnievajúci, ešte nezamaskovaný (alebo zatiaľ zle zamaskovaný),  koniec jedného z  kovových spevňovacích klinov (štiftov). 


Zaujíma vás viac? Použite kontaktný formulár KLIKNUTÍM SEM

 Peter Beniačik


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára